Search
Close this search box.

Activiteiten

We doen het graag anders, en beter. Onze activiteitencommissie komt vaak samen om gedachten uit te wisselen en doordachte activiteiten op te zetten. Welke gedachte dit is? Daarbij komt de visie weer om de hoek kijken. Dat ieder kind er mag zijn. We voelen goed aan hoe een kind zich voelt of in zijn/haar vel zit. Kinderen worden hier gezien, gehoord en gevolgd in het grote avontuur.

Meer informatie

Deze avonturen ontdek je bij SaamnLeuk:

Verdieping gebruiken we als uitbreiding. Hiermee bedoelen we dat kinderen de kans krijgen hun spel af te maken. Kinderen hebben vaak zelf een doel gesteld voor hun activiteit. Echter kan tijdsgebrek bij belemmering zorgen in een kinderhoofd zonder tijdsbesef. We laten ruim op tijd weten dat de activiteiten moeten worden afgerond. Is het doel nog niet bereikt? Samen gaan wij op zoek naar een oplossing om het toch te laten slagen. Wellicht kan het op een ander moment weer worden opgepakt.

Het afbakenen van de speelruimte kan ook voor verdieping zorgen. Te veel mogelijkheden kan namelijk het overzicht doen verliezen. Deze kleine handelingen zorgen voor verdieping in het spel.

We laten de kinderen graag ‘out of the box’ denken. Dit zorgt ook vaak voor verdieping. In onze visie wordt hier alleen uitleg over gegeven.

Thema's

Elke twee maanden behandelen we nieuwe thema’s. Feestdagen en jaargetijden koppelen we ook aan thema’s. Daarnaast wordt er gestreefd naar een samenhang met CBS de Regenboog om eenheid te creëren. Alle SaamnLeuk groepen hebben dezelfde thema’s in behandeling. En in elk thema stimuleren we de 5 onderstaande ontwikkelingsgebieden:

Taalontwikkeling

We lezen regelmatig én interactief voor uit boeken uit de bibliotheek. Hierdoor begint een boek te leven. Vaak komen de boeken in andere activiteiten weer terug in het spel. Door de boeken herhaaldelijk voor te lezen worden de kinderen gestimuleerd in het begrijpend lezen. Kinderen leren hierbij zichzelf te zijn in alle vrijheid. Naast de boeken, zingen we regelmatig liedjes die in het thema passen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Aan alle thema’s worden sociale competenties gekoppeld. Samen met een pedagogisch coach kijken we naar de samenstelling van de groep. Zijn er op dat moment vaak opstootjes? Dan richten we ons die maand bijvoorbeeld op het leren samen spelen. We zoeken naar goede en duidelijke voorbeelden hoe samen spelen heel leuk kan zijn. De pedagogisch medewerker begeleidt dit proces.

Creatieve ontwikkeling

Kinderen hebben een fantasie waar veel volwassenen van kunnen leren. SaamnLeuk ziet, hoort en volgt de kinderen in dit proces. Wat betreft de creatieve ontwikkeling kunnen we ook niet anders dan de ruimte geven en dat stukje extra toevoegen zoals aankleding en begeleiding. De ruimte wordt altijd ingericht naar aanleiding van het thema. Hierin kan het kind beter tot het spel komen.

Cognitieve ontwikkeling

Door de bovenstaande gebieden te behandelen met enige regelmaat en structuur wordt de cognitieve ontwikkeling gestimuleerd. SaamnLeuk trekt een duidelijke grens tussen kinderopvang en school. Door veel buiten te spelen, te ontdekken en te doen wordt de cognitieve ontwikkeling spelenderwijs ontwikkeld.

Uitjes

Zo nu en dan gaan we eropuit. We wandelen met zijn allen naar de winkel of de kinderboerderij. Met regelmaat maken we een ommetje door Bedum. Hierbij nemen we de bolderkar of duowagen mee. We houden ons hier aan het vier-ogen principe.

Dit betekent: We gaan met minimaal twee personen op pad, waaronder minimaal 1 pedagogisch medewerker. Een stagiaire of vrijwilliger kan ook meegaan als tweede persoon.

Tijdens ons uitje zijn we altijd bereikbaar. En natuurlijk houden we rekening met snoetendoekjes, luiers en eventueel eten en drinken.

Nieuwsgierig geworden?

Ben je nieuwsgierig geworden? Vraag vrijblijvend een rondleiding aan of neem contact met ons op