Visie

Oog voor het kind vinden wij zeer belangrijk. SaamnLeuk staat voor Zien, Horen en Volgen.

ZIEN……
Geen enkel kind is hetzelfde, ieder kind is uniek. Kinderen leren van elkaar, door naar elkaar te kijken. Wij kijken naar de kinderen en de kinderen kijken naar ons. Wij dienen daarom een voorbeeld te zijn en alert op de non-verbale communicatie. Door de non-verbale communicatie op te merken kan je preventief handelen op wat komen gaat. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of hoe je er uitziet. Gezien worden om wie je bent, jij bent jij en dat is goed. Wij kijken naar de krachten van het kind en proberen deze te benadrukken. Door de nadruk hierop te leggen bieden wij het kind veiligheid en vertrouwen. Door veiligheid te waarborgen kan het kind komen tot ontplooiing van autonomie.

HOREN……
Wanneer het kind zich gehoord voelt zorgt dit voor een goede binding. Deze binding is belangrijk om kinderen een gevoel van veiligheid te kunnen bieden. Een kind maakt van alles mee op een dag. Al deze prikkels moeten een plekje krijgen in het hoofd van een kind. Het kind krijgt door een kleinschalige opvang de kans om gehoord te worden. De ene keer wil het kind erover praten, de andere keer trekt het zich terug of tekent het van zich af. Hoe dan ook, het zijn verschillende mogelijkheden om zich te uiten. En dat kan tevens met verschillende emoties. Alle emoties zijn bij ons welkom! Wellicht zijn deze emoties thuis ook merkbaar en is het juist teken van veiligheid. Het horen van de ouders is daarom net zo belangrijk. Tot slot is het horen van de groep belangrijk. Met een helikopterview proef je de sfeer van de groep, wanneer de leidsters zich terugtrekken en observeren geeft dit vaak veel informatie. De sfeer van de groep waarborgen wij door middel van kinderparticipatie. De groep kan bijvoorbeeld zijn eigen regels verzinnen en zelf inbrengen welke activiteiten er gegeven kunnen worden en soms zelfs HELEMAAL NIETS doen!

VOLGEN…..
Volgen is observeren. Door te observeren wordt duidelijk wat het kind doormaakt. Het kind doorloopt een route in zijn eigen avontuur, wij volgen het kind en zorgen voor aansluiting. Kinderen observeren en rapporteren is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Op merkbare ontwikkelingen worden sneller ontdekt en daarop wordt geanticipeerd. Uit ervaring is gebleken dat de groep reguleren op afstand minder effect heeft dan infiltreren in de groep. Lekker met de kinderen meegaan in hun avontuur. Ons niet laten beperken door boxen, maar juist out of the box: een kind speelt met klei, hij ziet een bakje met spaghetti en voegt de spaghetti bij de klei. Hij maakt er een weg van en stekels voor de egel. Kinderen geven ons de kans om out of the box te denken. Als ouder/verzorger/begeleider, zou je geneigd zijn om ongevraagd advies te geven: “Zou je niet..”of “ Je kunt ook…”.Op deze manier stimuleer je het zelfvertrouwen van een kind, zelfredzaamheid, fantasie etc. Door te volgen kan de pedagogische medewerker en het kind bewust worden van het hier en nu.